Jezus was iets te laat, - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Heleen - WaarBenJij.nu Jezus was iets te laat, - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Heleen - WaarBenJij.nu

Jezus was iets te laat,

Door: heleenstellingwerf

Blijf op de hoogte en volg Heleen

26 Maart 2012 | Peru, Cuzco

want hij had een lekke band. Gelukkig had onze gids een bandplaksetje mee. Jaja, we gingen op een guided mountainbiketour, met Jezus de guide dus en twee Argentijnen, van wie ik de naam niet meer weet. Zij hadden volgens mij wel net iets anders verwacht. Meneer en mevrouw waren vijf dagen op vakantie om de Macchu Piccu en de Sacred Valley te zien. Ze zeiden erg rijk te zijn en belangrijke businessdingen te doen in Argentinie en ze hadden vier kinderen. Beiden droegen een grote Ray Ban-zonnebril. Mevrouw had laarsjes aangetrokken, een gouden horloge en een grote hippe sjaal. Ze zeiden ook steeds dat er Argentinië veel mooier was dan Peru.

Het plan was naar Moras Moray (iets argrarisch-argeologisch) en de Salineras (een zoutwinningsterrassending, heel mooi) te fietsen, maar daarvoor moesten we eerst met een lokale bus. ´We don´t have these ugly busses in Argentina´. Het busstation was ook niet zo heel chic, maar de bussen zagen er verder wel goed uit. Ik moest eigenlijk wel plassen en gelukkig waren er baños op het busstation. De mannenwc was een soort grote plantenbak op de grond. De vrouwenwc heb ik verder niet bekeken, maar de handenwasmogelijkheid bestond uit een grote ton water, waar iedereen zijn handen in doop (a.k.a. waar een groot bacteriemengselfestijn begon). Ik dacht nog even aan wat ik had onthouden van Food Microbiology: ´No risk, no fun´, maar besloot het toch maar even op te houden. Ook Jezus gaf een wijs advies: ´Ze nature is ze bathroom.´

Een tijdje later kwamen we dus aan in de natuur en dat was erg mooi. Wel jammer dat onze conditie zo teleurstellend is op 3800 meter. Kleine heuveltjes, niks in vergelijking met de Wageningse Berg, waren ontzettend zwaar en adembenemend, letterlijk. Gelukkig konden we de ´easy route´ doen, gedeeltelijk met de taxi. Het was alsnog niet zo makkelijk als het leek op de foto´s van de travelagency, echt veel klimmen en best steil dalen, en heel technisch. Maar wel supermooi (foto´s komen nog).

Het was dus allemaal mooi en leuk, maar waarom vergeet ik toch steeds dat ik fietsen wel leuk vind, maar mountainbiken niet? Wat een pain in the ass. Letterlijk. Je kan niet normaal zitten op zo´n fiets. Volgende week bij de Inca Jungle Trail doe ik misschien het travelkussentje dat ik het gekregen van Shinto (sorry) in mijn broek.

Na een stuk of vijf uur fietsen konden we weer terug met de lokale bus, weer mooie uitzichten. Toen we aankwamen in Cuzco waren de Argentijnen erg snel weg, zonder een fooi te geven. We spraken er later over met ons gastvrouwtje en die zei dat Argentijnen altijd liegen. En ze houdt ook niet van Amerikanen, want die denken dat ze alles kunnen kopen. Ze had ook verwacht dat wij racistisch zouden zijn, maar dat valt mee.

Verder zijn er echt bijna elke dag optochten, want elke dag is er wel een heilige die geëerd moet worden, maar afgelopen zaterdag was er echt een grote, met veel verschillende mensen en dansen en een viptent. Wel handig dat we toch een stuk langer zijn dan de Peruanen. Ze hadden allemaal traditionele kleding aan en er was veel dans en veel muziek. Ik vind het wel raar dat sommige dansers aan hun riem jonge babylama´s hebben. Dood. Die kan je ook kopen in sommige markten, tussen de truien. Volgens het gastvrouwtje zijn die om te offeren. Tijdens zo´n festival wordt er vanalles verkocht op straat. Wat bijvoorbeeld heel populair is, is een soort gelatinelimonade in een plastic bekertje. Wordt ook aangeprezen met ´Gelatine´!

We zijn ook op lokale markten geweest. Daar kan je alles kopen. Alles. Een paar voorbeeldjes: Kaasijs (geen kaas, wel kaasijs), cavia´s (dood en levend), bonzais (BONZAIS), lama´s, koeienhersens, varkens (dood), hele maaltijden, huisdieren, meubels, truien en blokfluiten. En ijs, dat wordt ook veel verkocht. Iedereen eet ijs. Werkmannen die in de straat aan het graven zijn, eten in de pauze een softijsje. Het liefst aardbei. Dat maakt ze wel schattig. Ze zijn hier ook altijd in de weg aan het graven. En soms maken ze het dan weer dicht en dan graven ze er opnieuw een gat in. Gelukkig staat er altijd een bordje bij met ´Disculpe la molesta´, wat ik graag vertaal met ´sorry voor de rotzooi´.

Vanochtend was Tom een beetje ziek dus toen ben ik alleen naar school gelopen. Wat een aandacht. Het oversteken is ook veel makkelijker. Politiemannen, die normaal alleen bezig zijn hun fluitquotum te halen, stoppen nu even het verkeer. Mannen zwaaien uit hun auto. Iemand hield een verhaal in het Spaans over dat blonde haren betekenen dat je een goede persoonlijkheid hebt. Voor een keertje wel leuk, maar gelukkig is hij bijna beter.

Dan nog een laatste ding: de mensen in de school! Er zijn veel aardige mensen, maar je hebt ook de categorie die na het examen door de ouders op reis is gestuurd om eindelijk eens zelfstandig te worden. Vervolgens doen ze hier dus niks. Uitgaan, roken, bestolen worden (dom ook om zo rond te zwaaien met je IPhone), heel veel slapen en lessen missen. En dan nog een weekje vrijwilligerswerk om zich goed te voelen over zichzelf. Opgevangen uit een gesprek: Meisje 1 (Bloemendaal):´Oh, ik ben een week daar-en-daar geweest in Bolivia, zoveel uitgeweest, zoveel geld uitgegeven.´ Meisje 2: ´Daar is toch ook een heel mooi natuurgebied, heb je dat ook bezocht?´ Bloemendaal: ´Nee, daar had ik geen tijd voor´.
Tsja.

Oja, en de Spaanse lessen zijn leuk.

Doei!

• 27 Maart 2012 - 05:59

Heit En Mem:

Bedankt voor je prachtige verhaal, wat een andere wereld! Hopelijk zijn je spieren voor het komende weekend weer wat bekomen. Voor Tom beterschap en de hartelijke groetjes, liefs Heit em Mem

• 27 Maart 2012 - 06:26

Judith:

Wow! Wat een leuk verhaal. En grappig! En wat een mountainbike avonturen ! Gaaf dat jullie zoveel verschillende dingen doen. Ik vond het weer erg leuk om te lezen, houdt ons op de hoogte,

groetjes

ps. Bonzais en lama's... kan het nog beter worden?

• 27 Maart 2012 - 09:57

Yuval:

Lamaas!! Klinkt als een leuk souvenirtje (volgens wikipedia slechts 8 tot 16 kilo bij geboort)...

• 27 Maart 2012 - 18:21

Janna Hibma:

Hallo luitjes! wat fijn dat jullie zo heerlijk genieten! Ik hoop dat Tom snel weer beter is groetjes uit Hallum xxx

• 28 Maart 2012 - 07:14

Renske Riemersma:

Leuk hoor die schrijfstijl van je! Ik zit een beetje te grinniken op mijn werk om dit verhaal en met een bakje koffie erbij is de dag gelijk goed begonnen. Geniet met volle teugen en ga zo door (wel gezond natuurlijk). In tút fan dyn tante.

• 28 Maart 2012 - 21:51

Grietje:

Mooie foto's ,fijn om te kunnen zien dat het goed met jullie gaat xx heit en mem

• 29 Maart 2012 - 10:09

Tim:

Looking good! Zijn de pakketjes met gedroogde cavia's en lamafoetussen al op de post? ;)

• 30 Maart 2012 - 18:58

Rommert:

Hoi Heleen en Tom,

Leuk verhaal van al jullie belevenissen, het is net alsof je erbij bent. De foto's doen het ook erg goed, naast het verhaal wat al heel beeldend geschreven is. Het oversteken met politie-begeleiding moet je hier in Nederland maar eens proberen. De aankomende week (stille week voor Pasen) zullen er in Peru vast vele processies/optochten zijn. As. zondag is het Palmpasen - dat zal ongetwijfeld aanleiding zijn om eens flink uit te pakken door de Peruvianen. Afgelopen week hebben we een stukje Peru gegeten:
    de fair trade bananen en mango's bleken helemaal uit Peru te komen -- maar wel lekker! Sippora en Bauke zijn deze week aan de toetsweek begonnen. Veel leren dus en hopen op goede resultaten. Voor Sippora is dit de laatste toetsweek voor het examen. En... Bauke gaat toch door met korfbal. De afgelopen 2 weken was het hier compleet voorjaar, temperaturen tot wel 20 graden. Na een aantal balconsessies en fietstochten zijn we al behoorlijk "bijgebruind". Momenteel is het weer ijskoud buiten en volgende week gaat het zelfs weer vriezen en misschien sneeuwen. Wat een heerlijk klimaat hebben we toch! Ons "geweldige" kabinet heeft zich momenteel teruggetrokken in het Catshuis om voor 18 miljard euro aan bezuinigingen in te vullen. 2 dagen terug gloorde er hoop: de PVV dreigde met de onderhandelingen te stoppen, met een kabinetscrisis als mogelijk gevolg. Toch onderhandelen ze nu weer verder. We zien wel wat er uit komt. Dan nog even de cavia's: Zijn de cavia's in Peru net zo zwaarlijvig als de Wageningse variant en piepen ze ook anders? En... zijn jullie al aardappelplanten tegengekomen, zo ja, dan graag even een foto.

Tot zover, doe van ons allemaal de groetjes aan iedereen en nog veel succes met alle plannen die jullie nog in petto hebben voor Peru!
    Heit.

• 03 April 2012 - 13:09

Emmy:

Heleen! Goed om te horen dat t goed gaat enzo! En dat jullie zoveel toffe dingen doen! En leuk geschreven :)!
    Haha hier in Australie krijg je ook veel te veel gedaan met alleen maar vrouw-zijn! Vrij bizar. Ben net terug van een stuk reizen naar het noorden, was suuupergaaf! :)
    Xx!

• 03 April 2012 - 13:12

Emmy:

Ik heb ook lama's gezien trouwens! Vet schattig! (en we hebben een kangaroe doodgereden)

• 06 April 2012 - 16:59

Heleen :

Haha, die lamas komen ook overal. Oh, een kangoeroe! Durf je nog wel te rijden? En kwam die onder de auto of zat hij eerst op de voorruit?